Killing fields and Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van alex en inge - WaarBenJij.nu Killing fields and Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van alex en inge - WaarBenJij.nu

Killing fields and Saigon

Door: inge and alex

Blijf op de hoogte en volg alex en inge

29 Augustus 2007 | Vietnam, Hanoi

he daar waren we alweer met een up-date, anders kunnen we het zelf niet meer bijhouden nl, doen hier zoveel dingen op moment!!!

maar goed, na siem reap zijn we met de bus naar phnom phen gegaan, hier hebben we het 2 dagen volgehouden. wat een grote smerige stad. maar wederom lieve, leuke mensen en een druk en interessant straatleven.
eerste dag hier zijn we cultureel bezig geweest. we zijn naar het museum geweest, dit museum ging over de periode van de rode khmer. de rode khmer was een communistische groepering die de mensen hier onderdrukten. en helaas niet alleen onderdrukten, ze hielden hele slachtpartijen onder de lokale mensen die het niet met hun eens waren.
In deze oude gevangenis (wat daarvoor een kleuterschool was)hielden ze mensen voor korte tijd gevangen. tijdens de gevangenschap werden mensen met regelmaat gemarteld en gedood. in de gevangenis kon je hier nog dingen van weer vinden. tevens hadden ze allemaal kleine cellen waar mensen met ik weet niet hoeveel in wedden gepropt en moesten leven. meestal bleven mensen hier niet langer dan 3-6 maand, daarna gingen ze door naar het volgende kamp waar ze zouden worden afgemaakt.
er zijn in totaal 14 mensen levend weer uitgekomen en dit was alleen te danken aan het feit dat ze een kwaliteit hadden die de khmer kon gebruiken.
daarna op naar de killing fields zelf. dit is zeg maar het gebied waar ze 86 massagraven hebben gevonden. iedereen die hier aankwam werd hier gedood. hetzij door een gunshot of martelpraktijken.
hedendaags zijn de massagraven opgeruimd, er is nog duidelijk te zien waar ze zijn en waar deze mensen hebben gelegen.
verder zijn de mensen herbegraven als gedachtenis staat er nog een soort tempel met de schedels van 8000 onbekende mensen!!
erg gruwelijk en indrukwekkend om te zien!!

na dit dagje was het tijd voor wat leukere activiteiten. een dagje shoppen op de markets. even weer flink wat souvenirs ingeslagen voor onszelf en de mensjes thuis, blijft leuk hier aangezien het weinig kost!!

vervolgens met de bus naar saigon gegaan. hier hebben we een tour door de mekongdelta gedaan. de mekong loopt van china, burma, thailand, laos, cambodia naar vietnam en loopt hier dus de zee in.
een heel netwerk dus, ideaal om te ontdekken met de boot.
dit hebben we dan ook met verschillende boten gedaan. ook zijn we naar een cocoscandy fabriek geweest. leuk om te zien hoe ze dit doen en nog leuker is het om te proeven!!!
de dag erna tijd voor nog meer oorlogsgebeuren, maar dit keer hier in vietnam.
we gingen naar de co chu tunnels, de tunnels die de vietcong gebruikte in de vietnam oorlog.
eerst een film gezien vooraf en daarna dus de tunenls bekijken. er waren nog stukjes tunnel waar je in kon staan en zelfs nog een stuk waar je zelf doorheen kon kruipen. en kruipen moest je wel zo smal en klein was het. onvoorstelbaar dat die mensen daar dagen achter elkaar in konden zitten.
verder nog wat vallen gezien die de vietcong in elkaar had gezet. nou dit waren ook geen lieverdjes hoor!! jammer was dat de gids het allemaal wat pro-communistisch voor deed doen, amerikanen waren de slechterikken en hun waren de goeien, gelukkig wisten ook wij wel wat beter!!

en nu zitten we dan in mui ne, een klein plaatsje aan het strand. we wouden hier wel lekker van het weer genieten en van het strand, maar helaas het water en het strand zijn hier zo vies daar gaan we toch maar niet in zwemmen!!
wel leuk is hoe de lokale mensen hier 's morgens de vis en schelpjes vangen. erg interessant om te zien en wat een werk!!

en morgen alweer op naar dalat, dit ligt weer wat meer in de bergen.
hier wat rondkijken en dan door naar nha trang, wederom aan het strand, hier schijnt het strand en de zee echter wel mooi te zijn, dus we zullen zien!!!

Terwijl voor jullie werk en school weer begint genieten wij hier nog even van de rest van vietnam!!!
see ya
alex en inge

• 29 Augustus 2007 - 14:40

Liset :

Hey zoeperd, wat heb je weer lange haren! Hebben jullie nog foto's van die tempel met schedels? Haha ik lijk wel een ramptoerist.
    Maaruh, fijn dat jullie me eraan helpen herinneren dat ik net 2 ontzettende k*t kinderen moest interviewen, terwijl jullie (nog steeds!!!) vakantie zitten te vieren.

• 29 Augustus 2007 - 16:23

Henk En Jannie:

Ja inderdaad, wij maar weer werken en dat viert daar maar vakantie. Maar geniet deze laatste weken nog maar lekker. Dan tellen wij hier wel af. Maar mooi verhaal weer. Dit keer echt geen foto's bij jullie verhaal. Jammer

Liefs

• 29 Augustus 2007 - 21:05

Ceciel En Dennis:

Klinkt weer gaaf! Hopelijk kunnen jullie lekker zwemmen bij het volgende strand!
    HOe reizen jullie eigenlijk rond?

Veel plezier nog!

Groetjes!

• 30 Augustus 2007 - 20:38

Miralda En Marco:

Hier maar weer een berichtje uit de ' Parel van Twente'. Leuk verhaal weer, alleen jammer van dat laatste zinnetje....

Kan niet wachten tot jullie thuiskomen, iedereen denk ik. Have fun!!!

Kus Mimi

• 31 Augustus 2007 - 07:09

Valstertjes:

wij zijn deze week ook weer begonnen met school en werken. jeanine,s slaapkamer is nu zo goed als klaar.en nu de rest nog.ik zal blij zijn als het klaar is. nog een paar fijne weken vakantie. groetjes van ons.

• 31 Augustus 2007 - 14:18

Diana:

Hallooo,
    Wat een indrukwekkende foto's zeg!
    Ik ben net een paar uurtjes terug van vakantie, was weer super :-) Heerlijk genoten van het mooie weer (tja hier in nederland wil het echt geen zomer worden helaas), lekkere eten, de zee, de omgeving. 3 dagen Lissabon bezichtigen was ook erg mooi :-D maar dat kan natuurlijk niet tippen aan jullie vakantiebestemmingen. Mooie foto's gemaakt die je nog wel te zien krijgt nadat ik jullie foto's bekeken heb (haha hoeveel dagen zullen we er voor reserveren voor jullie foto's?? ;-))
    Tja en dan zit maandag de vakantie er voor mij weer op ... en dan hoop ik dat het rooster van oktober klaar ligt en dat ik vrij ben op de dag dat jullie terug komen, even duimen dus!
    Liefs Diana

• 31 Augustus 2007 - 17:09

Henk En Jannie:

super mooie foto's weer

liefs

• 02 September 2007 - 11:43

Maureen:

Hey luitjes,

Wij maar weer druk aan het werk, en jullie maar vakantie vieren!! Jullie maken echt super leuke dingen mee zeg, nu ook weer!! Geniet er nog van, groetjes Maureen

• 02 September 2007 - 14:32

Douwe-henny:

genieten steeds van de leuke verhalen,jullie maken echt alles mee op deze roundtrip,super allemaal!!!
    geniet van de laatste weken en we zien jullie, groetjes

• 18 September 2007 - 15:01

Gerrit En Ineke:

Sorry dat we zolang niets van ons hebben laten horen,maar we hebben jullie wel gevolgd. Je weet het wel, druk, druk, druk. Veel plezier nog de laatste weken. Inge morgen een fijne verjaardag. Groetjes van ons.