Beautiful Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van alex en inge - WaarBenJij.nu Beautiful Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van alex en inge - WaarBenJij.nu

Beautiful Bolivia

Door: inge and alex

Blijf op de hoogte en volg alex en inge

23 September 2009 | Bolivia, La Paz

Buenos Dias

daar waren we weer na een zeer vermoeiende maar ontzettend leuke week.

nadat we met de bus in la paz zijn aangekomen zijn we ´s avonds met martin en nog een engels meisje even wat wezen eten. de dag erna lekker uitgeslapen en op pad om wat tours te boeken. de volgende dag was het dan zo ver... we zouden death road gaan fietsen.
death road is een 64 km lange gravel road met een max. breedte van 3 meter. daarnaast zijn naast de kliffen alleen lucht en met een beetje geluk een boom die je opvangt. death road gaat alleen maar down hill. beginnend vanaf la paz op 5000 m boven zeespiegel daal je naar een dorpje in de jungle op 1100 meter. voor spannende beelden en foto´s zie You tube!!

met een beetje gezonde spanning stonden we de volgende dag op. met de verhalen van martin en andere travellers in ons achterhoofd. maar het was helemaal super. de uitzichten waren prachtig en de kick was enorm!!
De dag erna was het tijd voor een wat rustiger programma, uitslapen en even de heksenmarkt op voor wat leuke hebbedingetjes. ´s avonds met de nachtbus op naar uyuni waar we ´s morgens om 7 uur aankwamen. daarna direct door op een 3-daagse tour naar de zoutvlaktes.

De zoutvlaktes waren echt super!! de eerste dag hebben we de zoutvlaktes gezien welke een omtrek hebben van 1200 km. echt ongelofelijk hoe groot en bijzonder als dit eruit ziet. ´s aovnds in het zouthotel geslapen. dit hotel is dus volledig opgetrokken uit zout, zelfs de bedden!! hier hebben we mijn verjaardag nog een beetje kunnen vieren! by the way iedereen bedankt voor de felicitaties! erg leuk om te lezen na onze terugkomst!
de volgende dag was het tijd voor lagoons... ofwel vulkanische meren met erg bijzondere kleuren. zo was er een red lake en een green lake. in de lakes stonden letterlijk duizenden flamingo´s.. echt overweldigend om te zien. hoe apart om in een rood meer duizenden rose flamingo´s te zien staan!
de nacht hier was erg koud -10!!! dus je kan wel raden dat we voor de warmte vroeg op bed lagen. de volgende ochtend was de radiator bevroren en deze werd vervolgens verwarmd met een fakkel, wat een oplossingen hebben ze hier toch
de laatste dag hebben we ons opgewarmd in de hot springs om vervolgens de hele weg (lees 8 uur) terug te rijden over gravel road. gelukkig hadden we een erg leuke groep en ging de tijd aardig snel.
we hebben weer ontzettend veel leuke mensen leren kennen op deze trip, echt helemaal geweldig weer het reizen!

´s avonds door met een nachtbus naar potosi, dit was een 7 uur lang durende hortende en stotende busrit over een gravel road en een mega oude bus. onze medereizigers waren een geit, een hond en een paar stinkende locals!!!
de voldend ochtend kwamen we om 2 uur ´s nachts aan, snel naar een hostal om nog een paar uur slaap te pakken. om 7 uur weer op voor een tripje naar de mijnen hier.
dit was zeer indrukwekkend.
eerst moesten we ons omkleden in oude kleding, laarzen en een jasje en broek. vervolgens gingen we op de miners market wat spullen kopen voor de miners. wij kochten wat dynamiet en pure alcohol.
de miners werken vaak al jaren hier in de mijnen onder erbarmelijke omstandigheden. het loon wat ze binnenhalen houdt ook niet over en er zitten natuurlijk bepaalde risico´s aan het werken hier. meestal begint de dag om een uur of 7 en eindigt ook weer rond deze tijd. sommige werken de hele dag/nacht door. het werk is zwaar, gevaarlijk en slecht voor je gezondheid door al het stof, asbest en gassen. de gemiddelde leeftijd van overlijden ligt rond de 50-55. jaar. de mensen hier eten niet maar overleven op alcohol (96%), coca bladeren en sigaretten.
vandaar dus dat we op de miners market zijn gestopt en wat cadeautjes hebben meegenomen voor ze. vervolgens dus de mijn in. de eerste level was goed te doen en hoefden we alleen maar gebogen te lopen. daarna werd het serieuzer en moesten we kruipen, klimmen en afzien door het stof, de warmte en het gemis van zuurstof. we zijn tot level 4 geweest om de miners aan het werk te zien. ze waren erg blij met onze cadeautjes! toen moesten we helaas ook nog weer terug via de onmogelijk smalle schachten. eenmaal buiten waren we erg blij met de frisse lucht en daglicht.
we zijn goed doordrongen van het feit hoe goed wij het hebben en dat het wel degelijk uitmaakt waar je geboren wordt op de wereld. potosi is gedoemd om te werken in de mijnen.

nadien mochten we nog wat dynamiet afsteken om het effect hiervan te zien... shocking!!
´s avonds weer een nachtbus naar la paz, waar we net om 5 uur aan zijn gekomen en nu wachten op inchecken van onze kamer. we kunnen wel wat slaap gebruiken na deze drukke hectische week.
morgen vliegen we vroeg weer naar cuzco om daar onze laatste week te vertoeven. de jungle en inca trail staan op het programma.

dus de volgende keer weer vanuit peru! foto´s volgen maar kunnen we hier helaas niet plaatsen, eenmaal thuis zullen we zeker nog wat plaatsen.
Adios tot de volgende keer!!

• 23 September 2009 - 11:49

Liset:

Wauw wat een verhalen weer, ik ben jaloers! Je moet niet claustrofobisch zijn aangelegd volgens mij. Ik ben erg benieuwd naar de foto's. Heel veel plezier nog!

Groetjes Liset

• 23 September 2009 - 13:53

Martin Heeres:

Hey Alex en Inge,

Mooi verhaal, vooral die mijnen lijkt mij erg indrukwekkend. Veel plezier in Cuzco en Machu Picchu, maar dat zal zeker wel lukken.

btw. Iguazu Falls is echt wonderbaarlijk mooi. Indrukwekkende waterfallen all around you. Gelukkig was de eerste dag zonnig. Echt een must do voor een volgende reis.

Goede reis,

Martin

• 23 September 2009 - 14:08

Henk Jannie Marcel:

Wat een fantastische verhalen weer. Jullie beleven echt wel weer van alles. Zijn heel erg benieuwd naar de foto's die bij deze verhalen horen zodat wij hier er ook een beetje van kunnen genieten. Geniet nog even in Peru van de jungle en inca trail.

Liefs van ons

• 23 September 2009 - 21:06

Miralda En Marco:

Klinkt allemaal heel mooi, alleen ben ik niet jaloers op jullie nacht van -10 graden. Red lake en green lake....zijn die echt rood en groen of is dit een domme vraag?

We beseffen ons inderdaad te weinig hoe goed we het hebben hier.

Geniet nog even die laatste week!!!

Kus Mimi (en voor de verandering een wakkere Marco)

• 23 September 2009 - 21:38

Bram En Mirjam:

Wat zullen jullie afgetraind weer komen. Niets voor mij zo'n vakantie, al zou hetgeen jullie buiten de activiteiten mee maken zoals met de miners me wel erg interesseren.

En nu maar weer op weg naar Peru. Wat gaat daar nog gebeuren?
    Wij gaan vrijdagavond aan onze vakantietoer beginnen. Miralda weet wanneer we waar zitten.

Nog heel veel plezier en tot gauw.

Kus en knuf.

• 24 September 2009 - 09:48

Martine:

Hey Alex en Inge,

Leuk te lezen wat jullie allemaal doen! En ook herkenbaar. Veel plezier nog de laatste week, Machu Picchu en de jungle zullen ook weer geweldig zijn! Geniet nog lekker.

Groetjes Johan, Martine en Bengt!

• 30 September 2009 - 08:19

Diana:

Hey Inge en Alex,

Wij zijn gisteren thuis gekomen.
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Jullie hebben weer veel bijzonders meegemaakt zeg.
    Ik ben ook benieuwd naar de foto's!
    Wij hebben ook een erg leuke vakantie gehad, elke dag op pad, veel gezien ook. Vooral de Canyons waren prachtig, en de trails die er doorheen liepen.

Have fun nog, en tot snel!

Liefs Diana